سیب زمینی فارس که کمیاب ترین ماده غذایی در استان فارس است

در اینجا اطلاعاتی در مورد کودهای مهم برای رشد سیب زمینی آورده شده است:

توصیه می شود سیب زمینی فارس را دو هفته پس از کاشت برای رشد بهتر کود دهید و سپس کود دهی را هر 4 هفته یکبار ادامه دهید اما باید دو هفته قبل از برداشت کوددهی را قطع کنید.
شما باید کودی را انتخاب کنید که حاوی مقدار پتاسیم و فسفات بیشتر از نیتروژن باشد، زیرا نیتروژن باعث تولید شاخ و برگ بیشتر می شود، در حالی که فسفات و پتاسیم روی رشد ریشه تاثیر می گذارند و چون سیب زمینی سبزیجات ریشه ای هستند که در زیر سطح خاک رشد می کنند، فسفات می باشد.

و پتاسیم برای رشد آنها مفیدتر است.
از کودهای محلول در آب می توان ماهی یک بار استفاده کرد.

بیماری هایی که ممکن است سیب زمینی و درمان آن را تحت تاثیر قرار دهد
بیماری های زیادی وجود دارد که ممکن است محصولات سیب زمینی را تحت تأثیر قرار دهد، از جمله موارد زیر: [14]

پوسیدگی نرم باکتریایی : یکی از بیماری های باکتریایی است که غده ها را درگیر می کند و توسط باکتری (Pectobacterium carotovorum var. carotovora) ایجاد می شود و می تواند از طریق استفاده از بذرهای آلوده یا کاشت در خاکی که این باکتری ها در آن وجود دارد، آلوده شود.

وجود دارد و همچنین می تواند از طریق تماس با غده و از طریق بذر و خاک سرایت کند، با انتخاب سیب زمینی شسته و خشک شده و جلوگیری از ترک خوردن می توان از آن جلوگیری کرد.
Mop-Top: این یک بیماری ویروسی است که گل ها و غده ها را درگیر می کند که توسط نوعی ویروس به نام ویروس Mop-Top ایجاد می شود، همچنین از طریق استفاده از بذرهای آلوده قابل آلوده است. می توان از طریق تناوب زراعی از آن پیشگیری کرد و استفاده از انواع سالم و مقاومت در برابر بیماری.
پوسیدگی خشک: یکی از بیماری‌هایی است که غده‌ها را درگیر می‌کند و توسط قارچ‌ها (Fusarium spp) ایجاد می‌شود و با استفاده از بذر آلوده یا کاشت در خاکی که این قارچ‌ها در آن وجود دارد، می‌توان به آن مبتلا شد و این بیماری از طریق خاک و غده های آلوده، و می توان با احتیاط در هنگام برداشت، جلوگیری از ترک خوردن غده ها، درمان غده های آلوده با قارچ کش ها و نگهداری غده ها در دماهای پایین از آن جلوگیری کرد.