خواص پزشکی زردآلو خشک شده

نمونه هایی از زردآلو، سیب، زغال اخته و آلو خشک ارگانیک معمولی و تایید شده در فروشگاه های ورشو خریداری شد. در مورد هر کالا، محصولات شش برند محبوب (سه یا چهار برند ارگانیک و دو یا سه برند معمولی بسته به محصول) انتخاب شدند.
مقدار ماده خشک کل هر نمونه میوه خشک به روش وزن سنجی اندازه گیری شد. ابتدا جرم یک ظرف شیشه ای خالی با استفاده از مقیاس آزمایشگاهی اندازه گیری شد.

سپس یک گرم از تفاله میوه را در ظرف ریخته و دوباره جرم را اندازه گیری کردند. پس از 36 ساعت خشک شدن در دمای 105 درجه سانتیگراد، نمونه ها تا دمای اتاق خنک شده و برای بار سوم توزین شدند.

از انواع میوه های خشک می توان به زردآلو خشک قیسی اشاره کرد، که در فصل تابستان  می توان به فراوانی این میوه عالی و پر خاصیت را در بازار پیدا کرد.

سپس مقدار ماده خشک کل در نمونه های بررسی شده محاسبه شد. نتایج به صورت گرم 100 گرم در یک محصول بیان می شود.
محتوای کاروتنوئیدها در زردآلو خشک با استفاده از کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)، به دنبال روشی که توسط Nishiyama و همکارانش توضیح داده شد، اندازه‌گیری شد.

قیسی سیاه زردآلو در بین انواع میوه خشک ها به خصوص ارگانیک جایگاه ویژه ای در بین مردم پیدا کرده است به خصوص زرد آلوهای کشورمان که در اکثر استان ها یافته میشود.

با اصلاحات. یک نمونه 100 میلی گرمی از خمیر میوه خشک توسط میکسر Vortex با 5 میلی لیتر استون خالص مخلوط شد. سپس، نمونه ها در حمام اولتراسونیک (15 دقیقه، 0 درجه سانتی گراد) انکوبه شدند و سانتریفیوژ شدند (6000 دور در دقیقه، 10 دقیقه، 0 درجه سانتی گراد). مایع رویی به ویال های HPLC تیره منتقل شد. قیسی خشک از انواع خشکبار محسوب شده و در سراسر دنیا یکی از بهترینهای دسته خشکبار خرید و فروش می گردد.

زمان آنالیز 18 دقیقه بود. حجم تزریق 100 میکرولیتر بود. پیک‌های کروماتوگرافی مربوط به کاروتنوئیدهای خاص با مقایسه زمان‌های ماند با استانداردهای معتبر (Fluka و Sigma-Aldrich، پوزنان، لهستان، خلوص 99.98٪) شناسایی شدند. این روش قبلا توسط Kopczyńska و همکارانش توضیح داده شده است.

قیسی زردآلو به دلیل آنکه جز اصلی ترین محصولات تولید کنندگان در مناطق شمال غرب می باشد، مورد توجه واقع شده است.

غلظت ترکیبات فنلی در حلقه های سیب خشک، زردآلو، زغال اخته و آلو خشک شده توسط کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) تعیین شد، همانطور که قبلا توسط هالمن و همکاران توضیح داده شد.

برای تهیه عصاره از هر نمونه 100 میلی گرم از تفاله میوه خشک استفاده شد. این ماده با 5 میلی لیتر متانول 80 درصد (محلول آبی حجمی / حجمی) مخلوط شد و در یک Micro-Shaker 326 M (لهستان) تکان داده شد.

  • منابع:
    1. Biologically Active Compounds in Selected Organic and Conventionally Produced Dried Fruits

  • تبلیغات:
    1. با غذا خوردن در ظروف مسی بیمار می شوید.
    2. فواید سلامتی و تغذیه ای لیمو
    3. از بین بردن بوی عرق با لیمو
    4. عجیبترین چیزی که در شکم ماهی کپور پیدا شد